Ez az isten egy igen rejtlyes alakja az egyiptomi mitolginak. Azt sem tudjuk biztosan, hogy az brzolsokon milyen llattal azonostjk. Egyesek szerint okapi, msok inkbb hangysznak, vagy ppen cicknynak nzik, megint msok szerint tbb llat rszeibl sszegyrt kimra. Rokoni kapcsolatait tekintve igen tekintlyes helyen ll: Ozrisz s zisz testvre, valamint msik hgnak, Nephtysznek egyben frje is. Hzassgukbl nem szletett gyermek, Nephtysz gyermeke, Anubisz valjban Ozrisz fia (ld. Anubisznl).
Szth az egyiptomi istenvilg rosszfija. Ha Ozrisz a termkenysg, az jra megjul let Egyiptom szmra, akkor Szth a mindent felfal sivatag, a pusztt, forr viharok megtestestje. Klnsen ellenszenvess teszi t Ozrisz meggyilkolsa s az a trekvse, hogy elorozza Hrusztl - Ozrisz fitl s jogos rkstl - a Ketts Koront. (Hrusz s Szth harcairl remlhetleg mg sok szt ejtnk. Szmos trtnet fzdik ehhez a viszlyhoz.)
Ennek ellenre nem csupn rosszat tulajdontanak neki. Szth az egyiptomi mitolgiban a "szksges rossz", az ellenpont, ami nlkl a j sem ltezhetne. Nem csak ott utazik a vilg rendjt szimbolizl Nap-brkban, de R hajja nem is tudn bejrni napi tjt az gi Nluson nlkle. A Nap-brka minden este tallkozik a nyugati horizonton az Apphisz-kgyval, ami fel akarja falni a brkt a benne utazkkal egytt. Szth az, aki minden este megkzd vele azrt, hogy a Nap-brka akadlytalanul folytathassa jszakai tjt az alvilgi Nluson, s msnap reggel R arca ismt felragyoghasson a vilgban.
A hiedelemmel ellenttben szentlyei nem orgik sznhelyei voltak, s papjai nem vres ldozatokkal igyekeztek kiengesztelni haragos istenket. Egyetlen egyiptomi isten sem kvetelt emberldozatot (a kenyeret s a srt szeretik valamint a finom illatszereket!). |
Ennek a Szema-taui brzolsnak klnlegessge, hogy nem Hapi, hanem Hrusz s Szth ktik ssze a Kt Orszgot jelkpez papiruszt s ltuszt. Ez mutatja azt az egyiptomi felfogst, amely a jt s rosszat mint egyms kiegsztit, egyarnt fontosnak tartotta a ltezshez. A fenti kartus I. Szeszsztrisz nevt tartalmazza.
Kattints a kpre, hogy a nagyobb, s sokkal jobban lthat vltozata eljjjn. |